1 lipca 2023 roku weszła w życie ustawa o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji Sołtysa – można pobrać tutaj: USTAWA.
KOMU PRZYSŁUGUJE ŚWIADCZENIE?
Świadczenie wypłacane będzie przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego sołtysom, którzy:
- pełnili funkcję sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym przez okres co najmniej dwóch kadencji, lecz nie mniej niż 8 lat,
- uzyskali odpowiedni wiek: w przypadku kobiet 60 lat, zaś w przypadku mężczyzn 65 lat,
- nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.
Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji.
Do okresu pełnienia funkcji sołtysa wlicza się również okres pełnienia tej funkcji przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jeżeli osoba ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie przepisów z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
CO ZROBIĆ, BY OTRZYMAĆ ŚWIADCZENIE?
Świadczenie będzie wypłacane na wniosek osoby uprawnionej, który należy złożyć w oddziale regionalnym albo placówce terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego właściwych ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy - WNIOSEK do KRUS.
DO WNIOSKU NALEŻY DOŁĄCZYĆ:
-zaświadczenie burmistrza, (wójta, prezydenta miasta) właściwego dla sołectwa, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji - WNIOSEK o wydanie zaświadczenia.
-oświadczenie wnioskodawcy o niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa – OŚWIADCZENIE o niekaralności.
W związku z powyższym Wójt Gminy Sicienko na podstawie posiadanych dokumentów będzie wydawał zaświadczenie o pełnieniu funkcji sołtysa.
W przypadku, gdyby takie dokumenty nie zachowały się w archiwum Urzędu Gminy, Wójt Gminy Sicienko wydaje postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia ze względu na brak danych potwierdzających okres pełnienia funkcji. Postanowienie to należy dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia o przyznanie świadczenia.
W przypadku braku dokumentów potwierdzających spełnienie wymogu pełnienia funkcji sołtysa przez co najmniej dwie kadencje nie mniej niż 8 lat zaświadczenie, będzie mogło być zastąpione pisemnym oświadczeniem złożonym przez wnioskodawcę o spełnieniu tego wymogu, potwierdzonym pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa – OŚWIADCZENIE sołtysa i świadków o pełnieniu funkcji sołtysa.
GDZIE ZŁOŻYĆ WNIOSEK O WYDANIE ZAŚWIADCZENIA POTWIERDZAJĄCEGO OKRES PEŁNIENIA FUNKCJI SOŁTYSA?
Wnioski o wydanie zaświadczenia potwierdzającego okres pełnienia funkcji sołtysa można składać:
- w Urzędzie Gminy w Sicienku (w Biurze Obsługi Interesanta, pok. nr 1 na parterze). Formularz wniosku można również uzyskać w Biurze Rady Gminy, pok. nr 7a Urzędu Gminy w Sicienku,
- pocztą na adres Urząd Gminy w Sicienku, ul. Mrotecka 9, 86 - 014 Sicienko,
-przez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą na platformie ePUAP (www.epuap.gov.pl).
Szczegółowe informacje znajdują się na stronie:
https://www.krus.gov.pl/artykul/swiadczenie-pieniezne-z-tytulu-pelnienia-funkcji-soltysa/